Sykehuskommunikasjon

Av
Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

- Ordførerne på Nordmøre og i Romsdal slapp til i avisa med kritikk av mangel på svar om hva det nye fellessykehuset skal inneholde og når de kan vente å få svar, skriver Hans Lauvstad.

- Ordførerne på Nordmøre og i Romsdal slapp til i avisa med kritikk av mangel på svar om hva det nye fellessykehuset skal inneholde og når de kan vente å få svar, skriver Hans Lauvstad.

DEL

KUN 99 kr for ALT på nett.

LeserbrevTidens Krav hadde to oppslag om sjukehus forrige uke. Først ute var nestleder Paul Valle i Helse Midt-Norge, som stilte spørsmå om mellomnivået, her definert som fylkesleddene i de regionale helseforetakene, kan legges ned. En viktig grunn er at systemet med lokale styrer er en flaskehals for kommunikasjon.

Dagen etter, lørdag 11. februar, var det ordførerne på Nordmøre og i Romsdal som slapp til i avisa med kritikk av mangel på svar om hva det nye fellessykehuset skal inneholde og når de kan vente å få svar. Spørsmålet om barnetilbudet i området var spesielt viktig. Leder og Smøla-ordfører Roger Osen hadde en klar oppfordring om klart språk, og at ikke ubehagelige fakta blir pakket inn slik at de blir vanskelige å forstå.

Her er det mye snadder.

Først hva som er sentralt, regionalt og lokalt når et lokalt styre representerer mellomnivå. Største problemet her er vel begrepet region, som kan ha svært mange betydninger.

For det andre har sikkert Valle rett i at det kan være god grunn til å se på ledelsesstrukturen i helseforvaltningen. Ganske mange har sett på lagene med administrasjon og direktører i helseforetakene og tenkt som jeg at dette må være forferdelig dyrt, og det må gå an å gjøre dette enklere, billigere og mer forståelig. Det er også forståelig at Valle ser på nivået under eget nivå som problemet, ikke nivået han representerer selv.

Når det gjelder hovedårsaken til problemene med lokale styrer, at de er flaskehalser for kommunikasjon, tror jeg ordførerne har tatt poenget:  Si det som skal sies på en klar og forståelig måte, så blir det forstått. Dersom kommunikasjonen går ut på å dekke over et ubehagelig budskap med uklare formuleringer i håp om at budskapet ikke blir forstått og at ingen spør etter hva som egentlig er ment, er det ikke mottakeren som er problemet. Da er det avsenderen som har ansvaret.

Konsekvensen av dette, ut fra Valles vinkling, er at dersom det er nivået han representerer som gjør kommunikasjonen vanskelig, er det dette nivået som bør vekk.

Dersom noen av leserne også ser Linda Eides Språksjov, vil de legge merke til at jeg har brukt ordet «problem» fire ganger, ikke utfordringer. En språklig takk til Linda Eide som ga oss tilbake retten til å bruke problem.

Artikkeltags